Toegankelijkheid

Skip to main content

Verslag 28 augustus 2024

Verslag  Wmo-adviesraad vergadering   d.d.  28 augustus 2024 in het gemeentehuis te Zevenbergen

Aanwezig
Namens Wmo-adviesraad: mw. G. Molewijk, mw. A. ten Cate, mw. E. van Adrichem (penm.), dhr. E. Bouwsma (vz), dhr. G. de Vos (secr.)
Namens Gemeente Moerdijk: wethouder mw. P. Joosten, dhr. M. de Keijzer

Afwezig met kennisgeving
Namens Wmo-adviesraad: mw. M. Eekhout, mw. S. Pigheddu, mw. J. Schreuders.
Namens Gemeente Moerdijk: dhr. M. Bouchekourte

  1. Opening
  1. Vaststelling agenda
  2. De agenda wordt aangepast, pt. 19 in de concept agenda (benoeming bestuurslid) wordt geschrapt. Mw. Pigheddu is vandaag niet aanwezig.
  1. Verslag Wmo-adviesraad 31 juli 2024
  2. Het concept verslag van 31 juli 2024 wordt ongewijzigd vastgesteld en ondertekend door de voorzitter en secretaris.
  1. Actielijst augustus 2024
      pt.95 en pt. 24-10: het punt van het rapport Toegankelijkheid / Inclusiviteit komt terug bij de bespreekpunten met de gemeente.
      pt 100. Gesprek met Wmo-loket coördinator ook bespreken bij deel met de gemeente.
      101. Inbreng werkgroep Sociale Basis in visie van gemeente is dag voor de vergadering gestart. Zie hiervoor agendapunt 9.
      102. Studiedag in oktober, zie agendapunt 8.
      24-11: Hulpmiddel voor een lid Wmo-adviesraad bespreken bij deel met gemeente.
    Bij  het deel, wat betrekking heeft op D-9 adviesraden. Volgende vergadering zal plaats vinden in de maand september. Momenteel geen ontwikkelingen.
  1. Postlijst augustus 2024
      pt 109. Gesprek met provider of de grote hoeveelheid spam in de mailbox moet  nog plaats vinden. Provider heeft het spamfilter weer “nauwer” gezet.
      pt 110. Deze brief betreft de subsidietoekenning voor 2025, die ongewijzigd is ten opzichte van vorig jaar en vele jaren daarvoor. (tenminste vanaf 2015).  Dit zal besproken worden met de wethouder indien mogelijk in combinatie met de doorontwikkeling naar een Adviesraad Sociaal Domein.
  1. Acties voor werving van nieuwe leden en nieuwe voorzitter van de Wmo-adviesraad.
  2. Opgemerkt wordt dat het kort dag wordt om nieuwe aspirant-leden te werven voor de studiedag van begin oktober. Het Dagelijks Bestuur zal op korte termijn wervingsteksten maken voor zowel een voorzitter als enkele leden. Hierbij zal ook aandacht worden besteed aan de doorontwikkeling naar een ASD. (Zie hiervoor ook de afspraken gemaakt met wethouder mw. P. Joosten over de doorontwikkeling!). Op een concrete vraag aan de interim voorzitter geeft deze aan dat hij zich na zijn komende verhuizing wil gaan richten op sociale werkzaamheden in zijn nieuwe woonplaats. Hij ziet dan ook af van een eventuele verlenging na 1 november 2024.  Dit betekent dat er dus ook op korte termijn een nieuwe (interim) voorzitter moet komen.
  1. Afspraken met Adviesraden Sociaal Domein in andere gemeenten.
  2. Van de ASD Halderberge is bericht ontvangen dat zij met ons willen overleggen over hun ontstaan, werkwijze, samenstelling etc. Het DB zal dit op zich nemen en een afspraak maken voor een dergelijk overleg. De afspraak met ASD Drimmelen is door vakanties nog niet gemaakt.
  1. Onderwerpen voor een studiedag in het najaar van 2024.
  2. Tijdens de vorige vergadering is afgesproken om in oktober een studiedag te organiseren voor de leden van de Wmo-adviesraad over het onderwerp: “Doorontwikkeling naar Adviesraad Sociaal Domein (ASD)”. De secretaris heeft hierover een video gesprek gehad met mw. P. van der Horst van de Koepel Adviesraden Sociaal Domein. Deze Koepel is in staat om een dergelijke studiedag te faciliteren. Mw. Van der Horst zal de studiedag dan begeleiden. Zij heeft in een eerder stadium ook studiedagen gehouden voor de Wmo-adviesraad in Moerdijk. Na het gesprek heeft zij een uitgebreide offerte toegestuurd, waarbij ook een 16-tal punten zijn genoemd, die aan de orde zouden kunnen komen. Deze punten hebben betrekking op.
    • de overgang van Wmo-adviesraad naar ASD,
    • de juridische vorm van de ASD,
    • de organisatie van een toekomstige ASD,
    • de werkwijze van een dergelijke raad,
    • hoe organiseer je de samenwerking met de gemeente.
    Het offertebedrag van de Koepel is € 960,- hierbij komen nog extra kosten van een eventuele locatie van deze studiedag, lunch- of dinerkosten, consumpties tijdens de dag en wellicht nog enkele kleine kosten. E.e.a. is afhankelijk van de locatie waar de studiedag plaats zal vinden. Als mogelijke datum is met mw. Van der Horst een datum genoemd van 9 oktober. Er wordt op gewezen dat dit niet mogelijk is i.v.m. een samenkomst van de “oude Wmo-adviesraad” op die dag wordt als alternatief de dag genoemd van de adviesraadvergadering in oktober. Er is nog een discussie over de vraag in hoeverre we de gemeente (m.n. de contact ambtenaar) bij deze studiedag (geheel of gedeeltelijk) zouden moeten betrekken. Dit zal nog besproken worden met mw. Van der Horst. Mw. Molewijk geeft aan dat zij bereidt is om mee te werken om deze studiedag te organiseren. Besloten wordt om door te gaan met het organiseren van een studiedag voor de leden van de Wmo-adviesraad in oktober.

Opmerking:  De hierboven genoemde datum was niet beschikbaar in de agenda van mw. Van der Horst. Na een rondje tussen de leden is besloten om de studiedag te houden op 21 oktober van 14.00 – 21.00 uur. Locatie nader te bepalen.

  1. Terugkoppeling uit werkgroepen
    • Tijdelijke Werkgroep Sociale Basis.
  2. Op 27 augustus 2024 heeft de tijdelijke Werkgroep Sociale Basis (mw. Ten Cate, mw. Pigheddu en dhr. De Vos) een eerste gesprek gehad met mw. Van Zantvliet van de gemeente Moerdijk.  Gesproken is over het waarom van een beleidsvisie Sociale Basis en wat deze moet bevatten. Daarnaast zijn een vijftal stappen aangegeven om te komen tot deze visie. Tijdens het gesprek is met name gesproken over de stappen 1 en 2.
      Stap 1, betreft de definitie, zowel formeel als in communicatie naar de inwoners.
      Stap 2, gaat over hoe de gemeente gaat sturen en wat er van de gemeente wordt verwacht.
    Het ligt in de bedoeling dat de gemeente zowel inwoners als verenigingen gaat bevragen. In het gesprek is ook de vragenlijst hiervoor besproken. Aangegeven is dat wij voorstander zijn om aparte vragenlijsten te hebben voor de bewoners en voor de verenigingen. Afgesproken is dat de werkgroep naar de definities kijkt en ook inhoudelijk naar de vragenlijsten.  Mw. Van Zantvliet stuurt beleidsvisies Sociale Basis van andere gemeenten toe, om een indruk te krijgen van de inhoud van een dergelijke beleidsvisie. Planning is om advisering in Wmo-adviesraad van eind oktober.
  1. Rondvraag
    • Deze week was er een uitgebreide radioreportage over pré-mantelzorgwoningen. Hierover heeft de Wmo-adviesraad vorig jaar een advies uitgebracht. Afgevraagd wordt of er inmiddels al aanvragen zijn binnengekomen en of er al toestemming is gegeven voor het plaatsen van dergelijke woningen.
    • Afgesproken wordt om een afspraak te maken met dhr. M. Koevermans op 17 of 19 september in de avonduren. Op die momenten kunnen de meeste leden van de Wmo-adviesraad.

Opmerking:  De heer Koevermans is op deze dagen met vakantie. Afgesproken is om na terugkeer (29-09) een afspraak te maken.

  1. Voorbereiding bespreking met gemeente
  2. Buiten de al geagendeerde punten, de volgende onderwerpen aan de orde stellen bij het overleg met de gemeente:
    • Aantal aanvragen en toestemmingen pré-mantelzorg woningen,
    • Stand van zaken rondom rapport Toegankelijkheid – Inclusie,
    • Subsidieaanvraag en -toewijzing Stichting Wmo-Raad gemeente Moerdijk.

 

Deel 2 overleg van de Wmo-adviesraad Moerdijk met de gemeente Moerdijk.

 

  1. Reactie op verslag d.d. 31 juli 2024
  2. Van de zijde van de gemeente zijn er geen op- of aanmerkingen op het concept verslag van de vorige Wmo-adviesraad vergadering van 31 juli 2024.
  1. Reactie op de actiepuntenlijst
  2. Van de zijde van de gemeente geen opmerkingen.
  1. Mededelingen van de gemeente
    • Dhr. De Keijzer geeft aan dat er in de maand september een concept rapportage over Toegankelijkheid en Inclusie zal worden toegestuurd aan de Wmo-adviesraad. Dit rapport zal worden besproken in de vergadering van 25 september.
    • Het College van B&W heeft een beslissing genomen over de aanvraag voor een hulpmiddel voor één van de leden. De aanschaf van dit hulpmiddel zal moeten gebeuren uit de reserves van de Stichting, er zal geen bijdrage vanuit de gemeente komen evenmin als een bruikleenconstructie vanuit de gemeente. Mocht de Wmo-adviesraad door deze aanschaf in problemen komen, dan wil de gemeente wel praten over extra middelen. De formele beschikking zal aan het secretariaat worden toegestuurd.
    • De voltallige Wmo-adviesraad spreekt uit de uitkomst van de aanvraag te betreuren. Het gaat om een lid met een beperking, die een hulpmiddel nodig heeft om goed te kunnen functioneren in een adviesorgaan van het College van B&W! Wij hadden meer medewerking van de gemeente verwacht om dit mogelijk te maken.
    • De Coördinator Wmo-loket mw. De Vente zal op 25 september digitaal aanschuiven bij de Wmo-adviesraadvergadering om kennis te maken. Dit direct bij de aanvang van het deel met de gemeente om 15.00 uur. Zorgen dat er een beeldscherm aanwezig is.
    • Wethouder mw. Joosten geeft aan dat het bestuursakkoord pleit voor een goed vestigingsbeleid. Omdat Zevenbergen in de nabije toekomst verder zal groeien zal dit ook moeten gelden voor de vestiging van huisartsen. Onlangs hebben 2 huisartsen zich gemeld om in Zevenbergen aan de slag te gaan. Dit lukt niet bij de bestaande praktijken. Zij hebben inmiddels een eigen praktijkruimte gevonden en zullen 1 september van start gaan.
    • Naar aanleiding van de inspraak in de gemeenteraad van 4 juli geeft wethouder mw. P. Joosten aan dat de individuele casus van de inspreker inmiddels is opgelost. Er is hierbij van de zijde van de gemeente het een en ander mis gegaan. Hiervoor zijn ook excuses aangeboden. Bij andere zaken is het niet mogelijk om op te lossen, omdat dit anonieme klachten zijn.
  1. Vragen van de gemeente
  2. Er zijn geen vragen van de gemeente aan de Wmo-adviesraad.
  1. Vragen aan de gemeente
    • Er zijn in de gemeente per 1 augustus van dit jaar 162 trapliften in de gemeente geplaatst vanuit Wmo of andere voorzieningen. Op het aantal particuliere trapliften is geen zicht. Gemiddeld komen er bij de gemeente 3 tot 4 aanvragen per maand binnen. Bij de plaatsing moet onder andere voldaan worden aan het Bouwbesluit. In het verleden weken installateurs daar nog weleens vanaf. Een ander probleem is dat de huidige gecontracteerde installateur (via openbare aanbesteding) maar één type kan leveren. Wethouder mw. P. Joosten geeft aan dat hier bij een volgende aanbesteding rekening gehouden moet worden. Tevens wijst zij op het Huis van de Toekomst in Roosendaal (Belder naast TWB en HCWB) waar ook andere hulpmiddelen te zien zijn om het traplopen te vergemakkelijken.
    • Naar aanleiding van een radio reportage wordt gevraagd of er al aanvragen zijn geweest voor een pré-mantelzorgwoning in Moerdijk volgens de eind 2023 vastgestelde beleidsregels. Hierop is momenteel geen antwoord paraat, wordt nagegaan.
  1. Bespreking van inhoudelijke onderwerpen Omdat de Wmo-adviesraad dringend op zoek moet naar nieuwe leden, is het van belang om een doorkijk te hebben naar de doorontwikkeling naar een Adviesraad Sociaal Domein. Door wethouder mw. P. Joosten wordt aangegeven dat het College van B&W een voorstander is van het vormen van een ASD. Wel wil men iets te zeggen hebben over de vorming van een dergelijke adviesraad en over de samenstelling. Men wil hierbij een zo breed mogelijke samenstelling, waarbij ervaringsdeskundigheid een grote rol speelt. Over een juridische entiteit wordt nog nagedacht. Hiermee is dhr. Bouchekourte momenteel bezig en hij voert ook gesprekken met andere gemeenten. Hoewel het College van mening is dat een afwijkende vorm t.o.v. andere gemeenten ook een mogelijkheid is.

    Aan dhr. Bouchekourte zal gevraagd worden om zo snel mogelijk te komen met onderwerpen die van belang zijn bij de vorming van de ASD en waar wij als Wmo-adviesraad rekening mee kunnen houden bij de werving van nieuwe leden.  Het College wil meekijken bij sollicitaties voor leden van de ASD, zonder dat er iemand van het College aan de gesprekstafel wil zitten.  Om beter in te kunnen spelen op de eisen van het College voor de leden van de ASD geeft de wethouder het advies om even te wachten met het openzetten van vacatures.

    Waar ook over nagedacht moet worden is de financiering van een ASD. Dit omdat de financiering van de huidige Wmo-adviesraad alleen kan als er een aanzienlijke bijdrage komt uit de beperkte reserves van de Stichting. Dit is ook al aangegeven bij de aanvraag voor de subsidie voor 2025, maar daar is bij de toekenning van de gemeentelijke “waarderings” subsidie gen enkele rekening gehouden.  Voor zover na te gaan krijgen wij al vanaf 2015 hetzelfde bedrag in euro’s zonder enige inflatiecorrectie. Van de zijde van de gemeente wordt aangegeven dat het wellicht zinvol is om hierover in gesprek te gaan met de ambtenaren die gaan over deze subsidies.

Deel 3 met leden Wmo-adviesraad Moerdijk.

  1. Nabespreking overleg en verdelen acties die voortvloeien uit deel 2.
    • De Wmo-adviesraad besluit om over te gaan om uit eigen middelen een hulpmiddel aan te schaffen voor één van de leden van de adviesraad. Hiervoor zal contact worden opgenomen met Visio om de praktische zaken te regelen. Voor het gebruik zal een bruikleenovereenkomst worden gesloten. Zaken die nog bekeken moeten worden zijn o.a. een verzekering van het apparaat. Nogmaals wordt uitgesproken dat wij teleurgesteld zijn over de gang van zaken rondom dit hulpmiddel, maar zijn ook van mening dat het al te lang duurt voordat een oplossing gevonden is.
    • De te maken profielen voor een nieuwe voorzitter en nieuwe leden zullen uitgaan van een breed profiel als voorbereiding naar een brede Adviesraad Sociaal Domein.
    • In de vesting Willemstad worden in het komend jaar diverse werkzaamheden uitgevoerd die voor de nodige overlast zullen zorgen. Mw. Molewijk gaat naar een bijeenkomst om hier over te praten.
    • De dames die de subsidies verzorgen voor het vrijwilligerswerk (mw. M. van Ardenne en mw. M. Docter zullen worden uitgenodigd voor het komende DB overleg.
  1. Sluiting.
  2. De vergadering wordt om 16.30 uur gesloten.

 

Openstaande kleine vragen en acties uit dit (en vorige) verslagen

Agenda

punt

Vraag / actie

Antwoord

Actie- houder

 

Mrt 24.

       

16

Actielijst van 2023 nog enkele punten actualiseren en actielijst voorzien van startdata.

 

Gemeente

 

Juli 24 (1)

       

4

Vraag vanuit D-9 over tarief voor maaltijden bij Steunpunten.

Kunnen (nog) geen antwoord geven i.v.m. gevoeligheid van de materie.

Mw. Eekhout / mw Van Adrichem

 

18

Aantallen aanvragen en toewijzingen voor trapliften vanuit de Wmo.

Aantallen zijn genoemd in vergadering 28-08-24 pt. 16

Gemeente

Juli 24

(2)

       

5

Papieren versie van “Kompas voor het Sociaal Domein” nog te ontvangen.

Uitgereikt in vergadering 28-08-2024

Gemeente

Aug 24.

       

7

Afspraken inplannen met ASD Drimmelen en ASD Halderberge

Afspraak met ASD Halderberge is  20 september.

Vz/secr.

 

8

Studiedag organiseren op 21 oktober 2024 van 14.00-21 00  uur. Locatie etc.

Datum vastgelegd met Koepel.

Secr.

 

10

Afspraak maken met M. Koevermans over uitvoering Wmo, na 29 september.

 

Secr.

 

14

Bespreken van concept rapport Toegankelijkheid en Inclusie in september vergadering.

Staat op agenda van de vergadering van 25 september.

Allen

14

Aanschaf hulpmiddel voor lid, met bruikleenovereenkomst en verzekering.

Ipad is aangeschaft en verstrekt. Bruikleen-overeenkomst vast-gesteld in DB.

DB

14

Video gesprek agenderen met mw. De Vente coördinator Wmo-loket

Beeldscherm is aangevraagd.

Secr.

17

Gesprek organiseren met mw. Docter en mw. van Ardenne over subsidie.

Zijn uitgenodigd, spelen bal terug naar M. Bouchekourte

DB

18

Teksten maken voor werving voorzitter en leden op basis van een toekomstige brede ASD.

Concepten liggen voor bij DB. 

Secr.

_____________________________                                                      __________________________

E. Bouwsma                                                                                                   G. de Vos

(interim voorzitter)                                                                                       (secretaris)