Toegankelijkheid

Skip to main content

Verslag 27 maart 2024

Verslag  Wmo-adviesraad vergadering   d.d.  27 maart 2024 in het gemeentehuis te Zevenbergen

Aanwezig
Namens Wmo-adviesraad:    mw. G. Molewijk, mw. A. ten Cate, mw. S. Pigheddu, mw. J. Schreuders, dhr. E. Bouwsma (vz.), dhr. G. de Vos (secr.).
Namens Gemeente Moerdijk: dhr. M. Bouchekourte

Afwezig met kennisgeving
Namens Wmo-adviesraad: mw. M. Eekhout, mw. E. van Adrichem (penm.).
Namens Gemeente Moerdijk: wethouder mw. P. Joosten.

  1. Opening
  2. Deze vergadering is de eerste vergadering van mw. J. Schreuders en mw. S. Pigheddu. Na het bijwonen van drie vergaderingen zal wederzijds besloten worden om hen aan te stellen als lid van de Wmo-adviesraad.
  1. Vaststelling agenda
  2. Dhr. De Vos wil een discussiepunt toevoegen naar aanleiding van de bijeenkomsten over Toegankelijkheid in de gemeente, namelijk de vraag over de instelling van een Gehandicaptenplatform.
  1. Verslag Wmo-adviesraad 28 februari 2024.
  2. Het verslag van de vergadering van 28 februari 2024 wordt ongewijzigd goedgekeurd. Naar aanleiding van dit verslag wordt gevraagd of de vergadering van de Deeltaxi op 9 april doorgaat. De stukken zouden doorgestuurd worden naar mw. Eekhout, omdat zij niet aanwezig is zal de secretaris bij haar nagaan naar de stand van zaken rondom deze vergadering.
  1. Actielijst maart 2024
  2. Op dit moment zijn er vragen over het gedeelte wat door de gemeente is aangeleverd, die zullen gesteld worden bij agendapunt 16.
  1. Postlijst maart 2024
  2. Naar aanleiding van de netwerkbijeenkomst van de Huiskamer van Zevenbergen geeft mw. Pigheddu enige uitleg. Zij is enige tijd vrijwilliger geweest bij deze Huiskamer. In tegenstelling tot andere Huiskamers in de gemeente is deze organisatorisch onafhankelijk van Surplus. Draait wel op subsidie, met ongeveer 50 deelnemers, waarbij er per week ongeveer 25 aanwezig zijn bij de bijeenkomsten. Afgesproken dat dhr. De Vos bij de netwerkbijeenkomst aanwezig zal zijn.
    De Stichting BUS (Brabantse Uitkeringsgerechtigden Samen) zal geïnformeerd worden dat wij het kennismakingsgesprek graag in de tweede helft van dit jaar willen houden, omdat dan meer zicht zal zijn op de (om)vorming van een Adviesraad Sociaal Domein.
  1. Mededelingen Dagelijks Bestuur.
    • Van dhr. E. de Vos is telefonisch bericht ontvangen dat hij zich terugtrekt uit de Wmo-adviesraad, omdat hij het niet kan combineren met zijn werkzaamheden. Dit met name vanwege de vergaderingen tijdens werktijden.
    • Het Dagelijks Bestuur heeft besloten om vragen die in het D-9 overleg naar voren komen op gebieden die buiten de scope van de Wmo-adviesraad liggen, maar binnen het Sociaal Domein door te sturen naar de gemeente. In overleg vergaderingen wordt in voorkomende gevallen vragen aan alle gemeenten gesteld om inzicht te krijgen in regionale problematiek. Nagenoeg alle deelnemers in dit D-9 overleg zijn lid van een Adviesraad Sociaal Domein. (Wmo-adviesraad Moerdijk is de enige uitzondering).
    • Volgende bijeenkomst Introductie nieuwe leden is op maandag 22 april 2024, om 14.00 uur in kamer 1.59 van het gemeentehuis.
    • Momenteel gaat ambtelijk gewerkt worden aan Plan van Aanpak Adviesraad Sociaal Domein (ASD). Secretaris zal info opvragen bij ASD’n die pas gevormd zijn in de regio, welke stappen daar gezet zijn. In de gemeente Woensdrecht is de omvorming ingegaan op 1 januari 2024.
  1. Voorstel vergoeding organisatie- en administratiekosten penningmeester.
  2. De vergadering stemt unaniem in met het voorstel van het Dagelijks Bestuur om de penningmeester een vergoeding voor organisatie- en administratiekosten te verstrekken gelijk aan die van de voorzitter en secretaris. Dit besluit gaat met terugwerkende kracht in op 1 januari 2024.  De huidige begroting heeft hiervoor ruimte, omdat er momenteel minder leden zijn dan voorzien. Bij de begroting 2025 e.v. zal hiervoor budget worden opgenomen.
  1. Stand van zaken rondom werving van nieuwe leden
  2. Op het artikel in de Moerdijkse Bode van enkele weken geleden heeft mw. Pigheddu zich aangemeld als aspirant-lid. Zij is in deze vergadering aanwezig als eerste van de drie kennismakingsvergaderingen. Daarna volgt een definitief besluit. De secretaris geeft aan dat ook naar de lokale huis-aan-huisbladen een artikel gezonden zal worden. Ook wordt aangegeven dat bij bezoeken aan de stads-/dorpstafels de vraag voorgelegd kan worden of daar nog kandidaat leden aanwezig zijn.  Hiervoor zijn flyers beschikbaar.
  1. Rondvraag
    • Gevraagd wordt naar eventuele naamkaartjes voor bijeenkomsten, zodat duidelijk is dat men lid is van de Wmo-adviesraad. De secretaris heeft hiervoor key-cords beschikbaar en de naamkaartje maakt hij zelf. Zal deze de volgende vergadering meebrengen.
    • Enkele weken geleden is het verzoek binnen gekomen van de dames Probis groep Zevenbergen om iets te vertellen over de Wmo. Hiervoor is doorverwezen naar het Wmo-loket, omdat het ging om inhoudelijke/procedurele zaken. Omdat de Wmo-consulenten geen tijd hadden, kwam de vraag via de gemeente terug. Bij een volgend contact bleek het niet meer nodig, omdat een ander onderwerp was gevonden door aanvraagster.
    • Er wordt gevraagd naar de uitkomsten van de Facebook actie om reacties te krijgen over de werking van de Wmo. Er is aangegeven dat de bedoeling was, van de initiator, om hier schriftelijke vragen aan het College van B&W te stellen vanuit het burgerlidmaatschap van een raadscommissie. Deze vragen zijn nog niet gepubliceerd. Afgesproken wordt om nu geen actie te ondernemen, als de uitkomsten voor ons van belang zijn afspreken wat de beste reactie vanuit de Wmo-adviesraad zal zijn.

9a. Eventuele (her-) oprichting van een Gehandicapten Platform

    Bij een van de lokale bijeenkomsten over Toegankelijkheid heeft mw de Boevère aangegeven dat zij signalen heeft opgevangen dat er eventueel belangstelling bestaat voor de (her)oprichting van een apart Gehandicapten Platform. Dhr. De Vos, die bij deze bijeenkomst aanwezig was, heeft aangegeven dat dit een onderwerp is wat thuis hoort bij de Wmo-adviesraad en een in de toekomst op te richten Adviesraad Sociaal Domein. Hij heeft afgesproken om, na overleg met de adviesraad, een gesprek aan te willen gaan met mw. de Boevère. De adviesraad is van mening dat zij voorstander is om geen apart Gehandicapten Platform op te richten maar de activiteiten te combineren met de Wmo-adviesraad. Een dergelijk Platform zal, net als de adviesraad, problemen hebben om voldoende leden te krijgen, waardoor er te weinig capaciteit is om de werkzaamheden uit te voeren. Dhr. De Vos zal het gesprek met mw. de Boevère aangaan.
  1. Bespreking thema’s
    • Concept ongevraagd advies naar aanleiding van Plan van Aanpak GALA.
    • In de vorige vergadering is afgesproken dat de leden hun opmerkingen over het Plan van Aanpak GALA (Gezond en Actief Leven Akkoord) per mail zouden sturen naar dhr. Bouwsma. Deze heeft de opmerkingen en vragen verzameld, waarna hieruit een concept advies is samengesteld. Met name de vragen die individuele leden hadden bij de uitvoering van het Plan van Aanpak zijn in het advies vertaald in  adviezen en opmerkingen. Het concept wordt unaniem aangenomen en zal in definitieve vorm verstuurd worden naar het College van B&W (wethouder mw. P. Joosten) en naar dhr. M. Bouchekourte.
  1. Bespreking acties uit werkgroepen
  2. Er zijn momenteel geen actie uit werkgroepen te bespreken.
  1. Voorbereiding bespreking met gemeente
  1. Voorbereiding van vragen aan de gemeente.

 

Deel 2 overleg Wmo-adviesraad Moerdijk met de gemeente Moerdijk.

  1. Afscheid van mw. van Zantvliet en mw. Maas.
  2. Mw. Van Zantvliet en mw. Maas hebben de Wmo-adviesraad jarenlang bijgestaan als beleidsmedewerkers Wmo van de gemeente. Zij hebben vele vergaderingen van de Wmo-adviesraad bijgewoond. Beide hebben nu een andere functie binnen de gemeente Moerdijk, waardoor zij geen directe contacten met de adviesraad zullen hebben. Dhr. De Vos bedankt beide dames voor de prettige samenwerking in de afgelopen jaren en wenst hun veel succes in de nieuwe functie. Als dank overhandigt hij beide dames en boeket bloemen.
  1. Reactie op verslag d.d. 17 januari 2024.
  2. Van de zijde van de gemeente zijn er geen op- of aanmerkingen op het verslag van de vorige vergadering.
  1. Reactie op de actiepuntenlijst februari 2024.
    • Naar aanleiding van de eerder door de gemeente toegezonden lokale actielijst is aangegeven dat de actiepunten genoemd onder 2023 zouden kunnen worden geschrapt. Door dhr. Bouchekourte wordt aangegeven dat dit een misverstand is. De nog openstaande punten uit 2023 zullen geactualiseerd worden en toegevoegd aan de lokale actielijst.
    • De in de kolom “Planning/Deadline” opgenomen data (kwartalen) zijn de geplande einddata. Om de Wmo-adviesraad in de gelegenheid te stellen zich voor te bereiden zal de lijst aangevuld worden met de startdatum op ambtelijk niveau.
    • De door de D-6 / D-9 gemeenten in te brengen punten zijn nog niet ontvangen. Deze zijn de dag voor de vergadering besproken tussen de voorzitter van het D-9 adviesraden overleg dhr. J. Koetsenruijter en een beleidsambtenaar van de gemeente Zundert.
  1. Mededelingen van de gemeente
    • Cliënt Ervaring Onderzoek (CEO)
      Het CEO is inmiddels uitgezet via brieven aan de cliënten. De respons tot op dit moment is ca 34%, maar er is nog ca 2-3 weken om te reageren. Vorig jaar was de totale respons ca 50%.  Het artikel in de Moerdijkse Bode moet volgens dhr. Bouchekourte gezien worden als een reminder. Mensen die geen brief hebben ontvangen kunnen niet reageren, zodat “vervuiling” niet kan plaatsvinden.
  1. Vragen van de gemeente
  2. Er zijn geen vragen van de gemeente aan de Wmo-adviesraad.
  1. Vragen aan de gemeente
    • Vragen van mantelzorgers tijdens de Dag van de Mantelzorger.(actie 83 actielijst)
    • Er staat al enige tijd een vraag open naar aanleiding van soms indringende vragen die mantelzorgers aan Surplus stelden tijdens de Dag van de Mantelzorger eind vorig jaar. Wethouder mw. Joosten zou navraag doen op welke wijze de opmerkingen/vragen navolging krijgen bij Surplus. Dhr. Bouchekourte zal bij de wethouder navraag doen over de stand van zaken.
    • Wmo wachtlijsten.
    • Dhr. Bouchekourte geeft aan dat er in de gemeente nagenoeg geen wachtlijsten zijn bij de Wmo voorzieningen en dus ook niet bij de Huishoudelijke Ondersteuning.  Wel zijn er cliënten die nog wachten op de voorziening, maar dan heeft het betrekking op leveringen waarover al wel een beslissing is genomen.
    • Rapport Inclusiviteit
    • Er is inmiddels toegezegd dat de Wmo-adviesraad in mei het concept rapport van mw. de Boevère kan bespreken en dat het rapport eind april zal worden ontvangen. De vraag is hoe een en ander opgevangen zal gaan worden op het moment dat mw. de Boevère haar opdracht heeft voltooid. Dhr. Bouchekourte zal een en ander navragen en via de e-mail beantwoorden.
    • Km budget deeltaxi.
    • In de vorige vergadering is gevraagd naar het km budget bij de deeltaxi. Hierop is nog geen antwoord ontvangen. Dhr. Bouchekourte zal dit nagaan en de vraag per e-mail beantwoorden.
    • Facebook berichten
    • Hoe is omgegaan met de Facebook berichten over het gebruik van de Wmo, waarvan de vorige vergadering melding is gemaakt.  Volgens dhr. Bouchekourte is dit in zicht bij de afdeling communicatie. Verder heeft hij hier geen informatie over ontvangen.
    • Telefoonnummer dhr. M. Bouchekourte.
    • Omdat het gemeentehuis na 12.00 uur niet bereikbaar is via het openbare nummer, vraagt de secretaris om het telefoonnummer van dhr. Bouchekourte. In voorkomende dringende gevallen is dan direct contact mogelijk.
  1. Bespreking van inhoudelijke onderwerpen

Er zijn geen inhoudelijke punten te bespreken.

 

Deel 3 met leden van de Wmo-adviesraad.

 

  1. Nabespreking overleg en verdelen acties die voortvloeien uit deel 2.
  2. Geconstateerd wordt dat een aantal kleine vragen / acties die in het vorige verslag zijn opgenomen (nog) niet opgevolgd zijn. Om te voorkomen dat dit in de toekomst vaker gebeurt wordt aangegeven dat deze actie op een of andere wijze duidelijker geaccentueert moeten worden.
  1. Sluiting
  2. De vergadering wordt om ca 16.15 uur gesloten.

Openstaande kleine vragen en acties uit dit (en vorige) verslagen.

Agenda

punt

Vraag / actie

Antwoord

Actie- houder

 

3

Agenda en stukken Deeltaxi overleg opvragen bij mw. Eekhout.

Zijn ontvangen bij secretaris.

Secr.

5

Stichting BUS informeren over kennismakingsgesprek tweede helft van dit jaar

Is inmiddels geïnformeerd

Secr.

6.4

Vragen naar procedure rondom vorming Adviesraad Sociaal Domein

Navraag gedaan bij ASD Woensdrecht. Uitnodiging voor 24 mei.  

Secr.

8

Wervingsartikel naar lokale bladen sturen.

 

Secr.

 

9

Naamkaartjes voor leden Wmo-adviesraad verstrekken.

Zijn inmiddels gemaakt en worden in de vergadering van 8 mei verstrekt.

Secr.

16

Actielijst van 2023 actualiseren en actielijst voorzien van startdata.

 

Gemeente

 

16

In te brengen actiepunten vanuit D-9 adviesraden.

Zijn ontvangen en door secr. opgenomen in de actielijst.

D-9

19.1

Opvolging vragen mantelzorgers bij Dag van de Mantelzorger

Uitgebreid antwoord, zie onder deze tabel.

Gemeente

19.2

Hoe verder na afronding opdracht mw. de Boevère

Directie zal kijken naar advies en welke taken/opgaven m.b.t. inclusiviteit hierin kunnen worden gewaarborgd”

Gemeente

19.4

Km budget Deeltaxi

“kilometer budget is 1.500 km. Bij overschrijding volgt gesprek waar de Deeltaxi voor wordt gebruikt. Is geen harde grens

Gemeente

19.6

Telefoonnummer dhr. Bouchekourte aan secretaris verstrekken voor dringende zaken.

Is ontvangen.

Gemeente

Opvolging vragen mantelzorgers:

Navraag bij Surplus hierover leverde de volgende reactie op:
Alle mensen aanwezig zijn bekend met Mantelzorg Moerdijk, want via ons zijn ze uitgenodigd en hebben ze zich aangemeld. Na de voorstelling was er gelegenheid tot napraten en we hebben toen al heel veel mensen gesproken.
Toen mensen vertrokken kregen ze het dagboek van de mantelzorger als attentie mee. (Medewerker) heeft deze uitgedeeld en iedereen in de ogen kunnen kijken voor ze vertrokken. Ook toen heeft ze nog mensen gesproken als dat wenselijk was. De dame die aangaf dat ze iets anders had verwacht dan wat ze kreeg op die avond was bekend bij mij. Ze was deelnemer in de training (…). Ik heb haar die avond gesproken en ook daarna nog.
In de nieuwsbrief van december hebben we teruggeblikt op deze avond en mensen er nogmaals op geattendeerd dat zij met vragen bij ons terecht kunnen.
We hebben verder geen reacties meer gehad op deze avond. Maar zoals gezegd zijn alle mensen bekend met Mantelzorg Moerdijk en mochten zij dus nog vragen hebben gehad, dan weten ze ons te vinden.

Ondertekening

_____________________________                                                      __________________________

E. Bouwsma                                                                                                   G. de Vos

(interim voorzitter)                                                                                       (secretaris)