Verslag 20 november 2024
Verslag Wmo-adviesraad vergadering d.d 20 november 2024 in het gemeentehuis te Zevenbergen
Aanwezig
Namens Wmo-adviesraad: mw. M. Eekhout, mw. G. Molewijk, mw. A. ten Cate (vz), mw. E. van Adrichem (penm), dhr G. de Vos (secr).
Namens Gemeente Moerdijk: wethouder mw. P. Joosten, dhr. M. de Keijzer, dhr. N. Rijneveld, mw. M. van Zantvliet.
Afwezig met kennisgeving
Namens Wmo-adviesraad: mw. J. Schreuders
Namens Gemeente Moerdijk: dhr. M. Bouchekourte.
Deel 1 Wmo-adviesraad,
- Opening
- Vaststelling agenda Mw. Eekhout deelt mee dat zij, door persoonlijke omstandigheden, op het laatste moment niet bij de bijeenkomst over Eenzaamheid aanwezig kon zijn. Zij zal bij de volgende vergadering een terugkoppeling geven aan de hand van de ervaringen van wel aanwezige collega’s. (agendapunt 9). Voor het overige wordt de concept-agenda ongewijzigd vastgesteld.
- Verslagen diverse vergaderingen. De volgende verslagen worden ongewijzigd vastgesteld:
- Verslag Studiedag 21 oktober 2024, met als onderwerp “Vorming Adviesraad Sociaal Domein”.
- Verslag Wmo-adviesraad vergadering d.d. 23 oktober 2024
- Verslag extra Wmo-adviesraad vergadering d.d. 29 oktober 2024.
- Actielijst november 2024
- Pt 39. Dhr. De Vos zal een afspraak inplannen met mw. Jansen en dhr. Fens op het moment dat dhr. Bouchekourte terug is.
- Pt 97. Eerste bijeenkomt Regionale Woonzorgvisie is on-line gehouden op 18 november. Begin 2025 volgt een tweede bijeenkomst. Dhr. De Vos zal samenvatting maken als de presentatie beschikbaar is (half december).
- Pt 100. Kennismaking met mw. De Vente is, op verzoek van de gemeente, doorgeschoven naar de december vergadering.
- D-9/06. Bij de vergadering van de D-9 adviesraden heeft dhr. De Keijzer een uiteenzetting gegeven over de regionale visie op toezicht op kwaliteit van de Wmo. Zie agendapunt 9.
- Postlijst november 2024 Er worden geen opmerkingen gemaakt op de postlijst voor de maand november 2024.
- Organisatorische zaken m.b.t. Wmo-adviesraad Moerdijk.
- De huidige kascommissie bestaat uit mw. A. ten Cate en mw. G. Molewijk. Omdat mw. Ten Cate nu optreedt als interim-voorzitter is het niet logisch dat zij lid blijft van de kascontrolecommissie. Mw. Eekhout geeft aan dat zij eventueel wel wil optreden als de afwezige mw. Schreuders dit niet wil. De Vos zal mw. Schreuders benaderen met de vraag of zij in 2025 op wil treden als lid van de kascontrolecommissie.
- C1.3 van het Huishoudelijk Reglement schrijft voor dat jaarlijks een evaluatie moet plaatsvinden voor wat betreft het functioneren van het bestuur van de Stichting. Tijdens de vergadering wordt het volgende overwogen:
- Diverse leden zijn door privé omstandigheden niet in staat geweest om zich, gedurende het hele jaar, volledig in te zetten voor de adviesraad.
- Wisseling van functies binnen het bestuur waarbij de interim-voorzitter eind oktober is gestopt.
- Diverse aspirant-bestuursleden hebben om hen moverende redenen besloten om geen deel uit te maken van de adviesraad.
- Verwacht wordt dat de doorontwikkeling naar een Adviesraad Sociaal Domein plaats zal vinden in de eerste helft van 2025, waardoor werkwijze, samenstelling en wellicht de organisatievorm opnieuw vastgesteld zullen moeten worden.
- Mededelingen Dagelijks Bestuur.
- De traditionele jaarafsluiting is na afloop van de vergadering van 18 december. Het kan zijn dat het begintijdstip van deze vergadering wordt aangepast. Het DB neemt op 9 december hier een besluit over, als de agendapunten voor die vergadering bekend zijn.
- De informatie uit de webinar “Inzicht in de Participatiewet” zal worden gedeeld op het moment dat er meer zicht is op de vorming van een ASD. Dit geldt ook voor de presentatie die is gehouden bij de D-9 adviesraden vergadering van 19 november.(zie agendapunt 9)
- Gesprek over de uitvoering Wmo. Mw. Eekhout heeft onlangs een gesprek gehad naar aanleiding van een inspraakreactie in de Gemeenteraad van juni. Helaas is de voorbereiding van dit gesprek niet goed verlopen, omdat mw. Eekhout om persoonlijke redenen niet aanwezig kon zijn bij een aantal vergaderingen waar hier ook overgesproken is met onder andere de wethouder. De voorzitter biedt hiervoor excuses aan. Een les hieruit is dat we moeten voorkomen dat iemand alleen naar een dergelijk gesprek gaat en dat we zorgen voor een goede voorbereiding. Tijdens het gesprek is de inspraakreactie toegelicht, waarbij ook enkele e-mails zijn getoond waarin inwoners hun ervaringen met de inspreker hebben gedeeld. In zijn algemeenheid zijn er enkele hoofdlijnen te herkennen, die ook andere leden van de Wmo-adviesraad wel terugkrijgen bij contacten met inwoners. Dit zijn o.a.
- Mensen voelen zich niet serieus genomen.
- Medische adviezen worden niet of maar gedeeltelijk opgevolgd.
- Communicatie naar de aanvragers laat te wensen over.
- Bij formele bezwaren komt het regelmatig voor dat aanvragen toch worden toegekend vlak voordat over het bezwaar gesproken gaat worden.
- Er wordt onvoldoende gewezen op alternatieven of inzet van PGB’s als de aanvraag niet exact aan de regels voldoet. Er bestaat de indruk dat deze alternatieven te weinig bekend zijn.
- Terugkoppeling diverse bijeenkomsten.
- Bijeenkomst D-9 Adviesraden op 19 november in Steenbergen. Dhr. De Vos heeft deze bijeenkomst bijgewoond. Er zijn twee onderwerpen min of meer uitvoerig besproken.
- Toezicht op de uitvoerenden Wmo. (door M. de Keijzer, gemeente Moerdijk) De gemeenten zijn sinds 2015 verplicht om toezicht uit te voeren op de uitvoering van de Wmo. In D-6 verband is deze taak uitbesteed aan de GGD West-Brabant, wat in 2025 overgaat naar GGD Hart van Brabant. Dit toezicht wordt reactief uitgevoerd, waarbij per jaar het aantal onderzoeken wordt vastgesteld. In 2024 zijn er 11 onderzoeken voor de Begeleiding en Huishoudelijke Ondersteuning uitgevoerd, waarvan er 9 op voorhand waren aangegeven en 2 als reserve werden gehouden om later vast te stellen aan de hand van berichten / klachten etc. Het toezicht richt zich met name op de kwaliteit van de uitvoerende werknemers, veiligheid en rechtmatigheid. Opzit is dat alle contractanten regelmatig worden onderworpen aan dit toezicht, wat ook lukt.
- Samen Sterk voor Onze Jeugd (door Patrick Ros, Regionaal inkoop team). Jeugdbeleid is sinds 2015 taak van de gemeenten (daarvoor m.n. Provincie en Rijk). Door D-9 gemeenten is de niet vrij toegankelijke jeugdzorg gezamenlijk ingekocht. In 2024 is deze werkwijze getoetst door het Rijk een aangegeven dat deze “Robuust” is. Het jeugdbeleid wordt zoveel als mogelijk een samenwerking tussen jeugd, ouders, aanbieders, maatschappelijke partners en de gemeenten. De Hervormingsagenda Jeugd kent een aantal belangrijke aandachtspunten: Toegankelijkheid Jeugdzorg, Preventie en vroeg tijdelijke signalering, integrale aanpak, kwaliteit jeugdzorg, financiering en duurzaamheid (in 2027 is er nog 80% van het huidige budget) en de versterking van de participatie van jongeren. Momenteel is er een Regiovisie, die is opgesteld voor de periode 2022 – 2025. In opdracht van de Rijksoverheid moet er in 2025 een nieuwe regiovisie komen en daarna een lokale visie per gemeente die daarop gebaseerd is. Bij de regionalisering zullen de 9 gemeenten een Jeugdregio vormen op basis van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen, die op regio niveau beslissingen zal nemen over o.a. regionaal contracteren en subsidiëren, uitvoeren van administratieve processen, afstemmen van bovenregionaal beleid en het formeren van een Regionaal Expertise Team (RET). Schokkend feit: Landelijk maakt 1 op de 7 jongeren op één of andere manier gebruik van jeugdzorg (in 2010 was dit nog 1 op 15). In de overlegvergadering is besloten om het D-9 overleg een meer formele vorm te geven. Er komen steeds meer regionale zaken die een advisering op regio niveau noodzakelijk maken. Nu gaat dat min of meer ad hoc en worden de adviesraden pas in een laat stadium betrokken en is de adviestaak beperkt. Bij een meer formele status is dit mogelijk te verbeteren. Er is een werkgroepje geformeerd om dit uit te werken. Besluitvorming in Q1/Q2-2025.
- Bespreking acties uit werkgroepen Dit komt aan de orde bij agendapunt 18, waar mw. M. van Zantvliet de Wmo-adviesraad zal bijpraten over de beleidsnotitie Sociale Basis.
- Rondvraag Mw. Molewijk geeft aan dat zij vanmorgen bij een bijeenkomst is geweest over de werkzaamheden in de vesting Willemstad, die in april 2025 van start gaan en 2 jaar gaan duren. Hier werd de eerste opzet gepresenteerd door Enexis, Brabant Water en aannemer Mourik.
- Voorbereiding bespreking met gemeente Er worden geen aanvullende punten genoemd ten opzichte van bovenstaande.
Deel 2 overleg Wmo-adviesraad Moerdijk met de gemeente Moerdijk.
- Reactie op verslag d.d. 23 oktober 2024 Van de zijde van de gemeente zijn er geen opmerkingen op het verslag van 23 oktober 2024.
- Reactie op de actiepuntenlijst november 2024 Van de zijde van de gemeente zijn er geen opmerkingen op de actiepuntenlijst van november.
- Mededelingen van de gemeente Wethouder mw. Joosten blikt terug op de bijeenkomst tegen Eenzaamheid van 19 november.. Er worden momenteel veel initiatieven op dit gebied georganiseerd, maar de vraag is hoe krijg je de doelgroep naar deze bijeenkomsten. Ook is op de bijeenkomst gebleken dat initiatiefnemers vaak elkaar niet kennen of niet weten van elkaars initiatieven. Een ander fenomeen is geconstateerd dat er initiatieven zijn waarbij vrijwilligers op huisbezoek gaan met het doel om te kijken hoe mensen een zinvolle dagbesteding kunnen krijgen. Maar deze vrijwilligers worden soms geconfronteerd met veel diepgaander levensvragen, waar zij niet op voorbereid zijn. Training van deze vrijwilligers is noodzakelijk. Er wordt een kerngroep opgestart waarbij de wethouder graag ook een vertegenwoordiger vanuit de Wmo-adviesraad zou willen betrekken. Afgesproken wordt om hier in de december op terug te komen.
- Vragen van de gemeente In een van de volgende vergaderingen zal mw. R. van Egeraat de Wmo-adviesraad informeren over het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming en de rol die de adviesraad hierin kan spelen. Als zij zover is zal dat via dhr. Bouchekourte aan de secretaris gemeld worden.
- Vragen aan de gemeente
- De werkplanning voor het Sociaal Domein wordt eind december intern besproken en zou in januari met de Wmo-adviesraad gedeeld kunnen worden.
- Het Beleidsplan Wmo wordt doorgeschoven naar medio januari 2025.
- Er is half november een ambtelijke notitie over de vorming van een Adviesraad Sociaal Domein in routing gegaan. Een concreet plan van aanpak kan naar verwachting in december met de Wmo-adviesraad worden besproken. Wethouder mw. Joosten geeft aan dat zij de notitie van de Wmo-adviesraad heeft gelezen, maar gaat er verder niet op in.
- Bespreking van inhoudelijke onderwerpen
- Kennismaking met dhr. N. Rijneveld, adviseur Inclusie en Toegankelijkheid.
Na een korte kennismakingsronde geeft dhr. Rijneveld een korte uiteenzetting over de werkwijze die hij de komende tijd wil gaan volgen. Van zijn voorgangster heeft hij veel eerdere documenten ontvangen, nu is het een puzzel om te komen tot een beleidsstuk. In dit beleidsstuk zal de focus liggen op de fysieke toegankelijkheid. Ook zal er de komende weken een interne afstemming plaats vinden met andere onderdelen van de ambtelijke dienst. Daarna zal het concept beleidsstuk worden geschreven. De planning is om dit beleidsstuk op te leveren voor het kerstreces. Het concept wil dhr Rijneveld graag bespreken in de Wmo-adviesraad vergadering van 18 december in de vorm van een presentatie. Begin januari wil hij komen met een 1e concept tekst. Na de presentatie van december zal de Wmo-adviesraad aangeven welke termijn nodig is om een formeel advies uit te brengen. In het voorjaar zijn diverse sessies gehouden over de toegankelijkheid. Hierbij waren veel inwoners aanwezig. De Wmo-adviesraad geeft in overweging om de inwoners via een tussenbericht op de hoogte te brengen van de stand van zaken. Wij krijgen signalen dat inwoners ongeduldig en teleurgesteld worden. Wethouder mw. Joosten geeft aan dat hier een bericht in de Moerdijkse Bode op zijn plaats zal zijn. - Presentatie stand van zaken beleidskader Sociale Basis door mw. M. van Zantvliet.
Na een korte herhaling van de hoofdambitie, die de vorige keer aan de orde is geweest, wordt nu ingegaan op de 3 prioritaire deelambities: ontmoeting en erbij horen; ondersteuning, steun en hulp en eigenaarschap, zeggenschap en eigen regie. Bij de uitwerking van deze ambities zullen een 7-tal uitgangspunten voor de gemeentelijke rol worden aangehouden. In het kort:- De sociale basis is voorwaarde voor succes maar geen instrument die de gemeente opdracht kan geven.
- De inwoners zijn eigenaar van de sociale basis. Gemeente helpt mee als inwoner dat wil.
- Gemeente luistert, denkt mee en handelt vanuit gelijkwaardigheid.
- Sociale basis is niet overal hetzelfde. Maatwerk is standaard.
- Activiteiten van de gemeente zijn in lijn met de sterkte van de sociale basis.
- De gemeente is zich continue bewust van de rol en hoe die effectief in te zetten is.
- De sociale basis heeft een eigen tempo en is niet maakbaar.
In de discussie na de presentatie komt aan de orde dat het belangrijk is dat er samenhang is bij de verschillende projecten. Maatwerk is standaard betekent dat elke keer goed gekeken moet worden of de inzet voor inwoner(s) wel geholpen is met het voorstel of dat er aanpassing nodig is. Het ligt in de bedoeling om de beleidsnotitie te zijner tijd te evalueren, maar de wijze wordt bepaald op het moment dat de uitvoeringsagenda gereed is. Bij de uitvoering zal het ook nodig zijn dat er op het gemeentehuis “vernieuwend gewerkt” zal gaan worden. Hiervoor zal training van ambtenaren nodig zijn. De concept beleidsnotitie zal in de komende week naar de werkgroep gestuurd worden en doorgestuurd worden naar de overige leden.
- Kennismaking met dhr. N. Rijneveld, adviseur Inclusie en Toegankelijkheid.
Deel 3 met leden Wmo-adviesraad Moerdijk.
- Nabespreking overleg en verdelen acties die voortvloeien uit deel 2.
- De beleidsnotitie over Toegankelijkheid en inclusie richt de focus op de fysieke toegankelijkheid. De Wmo-adviesraad is van mening dat dit onderwerp breder bekeken moet gaan worden. Als dit niet in deze notitie kan, dan zal het over ongeveer 1 á 2 jaar een vervolg moeten krijgen.
- Over de Sociale Basis wordt gesteld dat er aandacht moet zijn voor het borgen van de samenhang tussen het werken met de diverse organisaties. Omdat het stuk bijna gereed is, zal de secretaris dit nog voor het weekend doorgeven aan mw. Van Zantvliet.
- Sluiting De voorzitter sluit de vergadering om 16.30 uur.
Openstaande kleine vragen en acties uit dit (en vorige) verslagen.
Agenda punt |
Vraag / actie |
Antwoord |
Actie- houder |
|
Sept. 24. |
||||
13 |
Kennismaking met mw. De Vente, coördinator Wmo-Loket. |
Doorgeschoven naar december vergadering |
Secr. |
|
15 |
Wmo-adviesraad betrekken bij grote (infrastructurele) projecten voor Toegankelijkheid en Inclusie |
Dhr. De Vos zal afspraak inplannen met mw. Jansen en dhr. Fens |
Werkgroep. |
|
Okt 24. |
||||
7 |
Gemeente informeren over wijzigingen in bestuur Wmo-adviesraad. |
Secr. |
✔ |
|
14 |
Kennis maken met de nieuwe adviseur Inclusiviteit en Toegankelijkheid. |
Is tijdens deze vergadering gebeurd. |
Gemeente/ secr. |
✔ |
Nov 24. |
||||
6 |
Mw. J. Schreuders vragen of zij lid wil worden van de kascontrolecommissie |
Mw. Schreuders wil lid worden van de kascontrolecommissie |
Secr. |
✔ |
8 |
Contact opnemen met inspreker over uitvoering Wmo. |
M. Eekhout |
||
15 |
Vertegenwoordiging vanuit de Wmo-adviesraad in de kerngroep die zich gaat buigen over Eenzaamheid. Op agenda van decembervergadering. |
Secr. |
||
16 |
Agendapunt maken over Toekomstscenario Kind- en Gezinshervorming en rol adviesraad hierin. |
Zie voor info RaadsInformatieBrief 18-11-2024 |
Gemeente / secr. |
|
18 |
Dhr. Rijneveld komt in december met presentatie over Toegankelijkheid en inclusie. |
Secr. |
||
19 |
E-mail naar mw. Van Zantvliet over samenhang in werken binnen de Sociale Basis. |
Secr. |
✔ |
_____________________________ __________________________
A. ten Cate G. de Vos
(interim voorzitter) (secretaris)